Att vara medlem i LO-facken innebar tidigare att man samtidigt blev medlem i SAP. Kommer inte ihåg när det togs bort, men det är väl iallafall 15+ år sen. Kommer inte ihåg vilka det berörde men alla LO-anslutna förbund iallafall.
Nu blir man inte längre medlem i SAP automatiskt men LO pumpar ju varje val in pengar till sossarnas valkampanj för att få dem valda val efter val.
Så oavsett politisk hemvist så är man delaktig och finansiär av sossarnas valkampanj så länge man är medlem.
På sista frågan så beror det nog på vad du menar. Om det är från en nationalist synvinkel eller från fackets.
Många fackförbund säger solklart nej, de är inte för medlemmars rätt att tycka och tänka som de vill privat, utan sossarnas järngrepp är som sagt hårt. Från en nationells synvinkel så beror det nog på individen, arbetsplatsen och yrket.
Jag har aldrig känt mig manad till aktivt arbete för facket centralt, eller ens lösa medlemskap. Men hade ett medlemskap en gång i tiden, blev "fackligt aktiv" lokalt efter påtryckningar och önskemål från arbetskamrater, vilket sen förbundet ville sätta stopp för. Fackklubben sa att de vägrade ta bort mig, utan att det var medlemmarnas önskan att jag ska vara vald av dem, då gick facket till arbetsgivaren och bad dem sparka mig så jag försvann från den fackklubb som valt mig. Kort och gott, det är fackets rätta ansikte.
Personligen har jag inget behov av facket, så det finns inget intresse av att vara en mjölkko åt sossarna.