Logga in:
Skaffa konto! Glömt lösenord?
Släck din frihetstörst... Bli medlem nu!

Detta händer just nu

Jack
23 min sedan
Jack: ca 300 flygblad utdelade i Surahammar, både till hushåll och offentligt på torget.
Valkyria
idag kl 10:56
Valkyria: Snacka träningsvärk i benen, får se om det blir någon träning idag:p haha

idag kl 10:33, i Nördarna:
Pjurta skrev ett foruminlägg i Just nu spelar jag...

idag kl 10:30, i Nördarna:
Pjurta skrev ett foruminlägg i Dc++
Pjurta
idag kl 10:27
Pjurta: bara en helg kvar sen ska man börja plugga, känns liter bittert men samtidigt gött att få nått att göra
Jack
idag kl 08:48
Jack@Tiodrik Bärsärk: Härligt det! =) Själv är man ledig en vecka innan valet, så då ska det bli ännu mer här i kommunen. :)

Bra att ni kämpar på hos er! :)
Jack
idag kl 08:47
Jack@Janni: Japp, annars blir inga barn gjorda, hehe. =)

idag kl 07:17, i forumet Utrikes:

idag kl 07:12, i forumet Utrikes:

idag kl 06:03
Tiodrik Bärsärk och Akilles är inte längre vänner

Visar senaste händelser från medlemmar och grupper på Frihet.nu. För att kunna se fler, skaffa ett konto!

• « Föregående
  • 1
  • Nästa »
 Till ämneslista

Fackets för och nackdelar

Startad: 2009-10-31 kl 17:19 av Jimmysweden i forumet Inrikes

Läst: 2535 gånger, antal inlägg: 18

• Som tråden heter så vill jag veta för och nackdelar med facket... var precis på en kurs som hette "facket och politiken" och blev faktiskt förvånad, jag är ingen dum människa men jag känner mig väldigt dum över det faktum att jag inte visste att facket i stort sett är samma sak som att vara socialdemokrat...

Nu funderar jag på att lämna facket, för det känns som om jag stödjer Mona Sahlin, dels med pengar genom fackavgiften och även indirekt med att ge henne, genom mitt medlemskap mandat att tala för mig....

Och, kan man vara nationell och fackligt aktiv?? 

• Man kan säkert vara fackligt aktiv men får de reda på att du är nationell och dessutom aktiv nationell - det vill säga, mer än passiv medlem i sd - kan du högst sannolikt räkna med att bli utsparkad på grunderna att du "inte delar fackets värderingar vad gäller mänskliga rättigheter" eller liknande uttrycksformer.

Skulle fackföreningarna slimma sitt arbetsutrymme till att gälla de anställdas säkerhet på arbetsplatsen och andra strikt arbetsrelaterade frågor skulle ett medlemskap i mina ögon vara intressant men så som jag upplever att det är idag, mångkultur och HBTq-frågor verkar vara mer angeläget för dem att syssla med, är ett fackligt engagemang och medlemskap inte alls lockande.

• Att vara medlem i LO-facken innebar tidigare att man samtidigt blev medlem i SAP. Kommer inte ihåg när det togs bort, men det är väl iallafall 15+ år sen. Kommer inte ihåg vilka det berörde men alla LO-anslutna förbund iallafall.

Nu blir man inte längre medlem i SAP automatiskt men LO pumpar ju varje val in pengar till sossarnas valkampanj för att få dem valda val efter val.

Så oavsett politisk hemvist så är man delaktig och finansiär av sossarnas valkampanj så länge man är medlem.

På sista frågan så beror det nog på vad du menar. Om det är från en nationalist synvinkel eller från fackets.

Många fackförbund säger solklart nej, de är inte för medlemmars rätt att tycka och tänka som de vill privat, utan sossarnas järngrepp är som sagt hårt. Från en nationells synvinkel så beror det nog på individen, arbetsplatsen och yrket.

Jag har aldrig känt mig manad till aktivt arbete för facket centralt, eller ens lösa medlemskap. Men hade ett medlemskap en gång i tiden, blev "fackligt aktiv" lokalt efter påtryckningar och önskemål från arbetskamrater, vilket sen förbundet ville sätta stopp för. Fackklubben sa att de vägrade ta bort mig, utan att det var medlemmarnas önskan att jag ska vara vald av dem, då gick facket till arbetsgivaren och bad dem sparka mig så jag försvann från den fackklubb som valt mig. Kort och gott, det är fackets rätta ansikte.

Personligen har jag inget behov av facket, så det finns inget intresse av att vara en mjölkko åt sossarna.

• Men vi kan alla vara överens om att facket gjort mycket bra genom åren ?? Hur tror ni det skulle se ut utan facket??

Och finns det en risk att villkoren försämras för oss om väldigt många lämnar facket??

Det är där jag känner att problemen för mig uppstår, jag gillar verkligen inte att vara kassako åt sossarna, men har man som arbetare "råd" att stå utanför??

Sen det att om de får veta att du är NS så blir du kickad, det vet jag ju såklart, men resonemanget jag brottas med är om jag kan vara medlem, inte om jag får....

• Välj då ett icke LO-anslutet fackförbund. Eller bara gå med i A-kassan.

• Man tillhör väl det fack som ens arbete tillhör så att säga??

A-kassan skulle jag aldrig ge upp....

• Bara benämningen får mig att må illa. Facket, som ju har sina rötter i amerikansk maffia, är inget annat än en röd gangsterliga. De enorma summor pengar de olika facken drar in går antingen till sossarnas valkassa eller till olika "utbildningsresor för medlemmar". Utbildningsresorna är i själva verket rena fylleresor.

Bojkotta facket och a-kassan. Spara istället de pengar du skulle lagt på avgifterna så har du en backup om du skulle bli arbetslös.

• Haha, utbildningresorna har ju sin mängd alkohol, det är sant...

men att bojkotta A-kassan?? det låter ju inte särskilt smart, speciellt inte i dessa tider, och A-kassan är ju en liten peng som man får rätt mycket tillbaka av....

• Det beror på hur länge du jobbat... :)

• Jo, men säg att du jobbat i 10 år, och betalt A-kassa från dag ett så skulle du ha ca: 36 000 (300/mån)

Vart får du pengar ifrån om du inte är med i A-kassan?? och vad är den ersättningne på??

Ps. Kanske inte det mest intressanta ämnet för folk, men är det inte väldigt få som skriver i forumen?? :( ds.

• Finns det inget som heter alfa-kassan?

Jag tänker iallafall inte gå med i nån a-kassa. Försök inte sprida din giftiga propaganda här :D

• Jag vet inte hur starkt kopplad a-kassan är till facket men om man inte vill stå med byxorna nere och rumpan bar så kan man se a-kassan som en försäkring. Visst ska man se till att alltid ha ett jobb så att man kan försörja sig, vad det nu än må bli för något, men vill det sig illa tar det längre tid att få ett nytt jobb än man har räknat på och har man inga föräldrar som har möjlighet att hjälpa en med försörjningen tror jag man kan förbanna sig rätt duktigt över att man inte pytsade in ett par hundra till en arbetslöshetsförsäkring.

Ett sätt att se på saken..

Alfa-kassan har jag ännu mindre koll på, är dock ganska säker på att den inte är kopplad till någon fackförening så det kan vara ett lockande alternativ. Man får sätta sig och jämföra ersättningar mellan fackföreningens a-kassa på arbetsplatsen och alfa-kassan.

• Skrivet av Robert:

Nu blir man inte längre medlem i SAP automatiskt men LO pumpar ju varje val in pengar till sossarnas valkampanj för att få dem valda val efter val.

Så oavsett politisk hemvist så är man delaktig och finansiär av sossarnas valkampanj så länge man är medlem.

Nu för tiden så kan man vid ett inträde i ett fackförbund som är anslutet till LO själv välja om en vis del av medlemsavgiften ska gå till Socialdemokraterna eller inte. Detta är inte något som fackförbunden direkt informerar om, utan information du får söka själv. Så om du inte anmäler att du inte vill att dina pengar ska gå till sossarna, så går som sagt en vis del dit automatiskt.

På tal om Alfa-kassan så är det ett bra alternativ till de övriga a-kassorna, då den inte är bunden till något fackförbund utan den är helt enkelt en arbetslöshetsförsäkring.

• Av någon anledning tycks majoriteten av det arbetsföra folket leva med vanföreställningen att man som arbetare är totalt rättslös om man inte är ansluten till ett fack. Så är självklart inte fallet. Arbetarnas rättigheter är oerhört vida och starka och dessutom stadgade i lag, i bästa fall kan ett fack förhandla sig till ännu bättre villkor för sina medlemmar än vad som grundläggande gäller. De allra flesta fack har inget sådant intresse och därför är det ingen skillnad på att vara fackligt ansluten eller ej.

• När kommer det första nationella facket som motvikt till SAC?

• Problemet är väl lite om det lagarna m.m som arbetaren har som skydd idag hade existerat utan facket och vad som sker om det inte finns ett kontrollerande organ??

• Jag är av den åsikten att facken centralt är genomruttna då många av de som sitter på toppen samtidigt även sitter som aktiva politiker för sossarna, så det är ganska naturligt att sossarnas politik avspeglar sig i fackföreningarna, vilket är den stora nackdelen med LO-facken. Men sen kan man väl se det så att vad du än köper eller betalar för idag så går alltid en del av dessa pengarna till staten och dess företrädare på ett eller annat sätt.

Det är det upp till var och en om man känner behovet av att vara med i facket. Dock så tycker jag att arbetare borde vara med i a-kassan, då det trots allt är en ganska billig försäkring om man blir arbetslös, visst det kostar kanske 300 k i månaden, men och andra sidan så är det minimum vad man får om dagen av a-kassan om man skulle stå utan jobb så man får definitivt mycket för dom pengarna. Står man utanför a-kassan och inte har någon annan inkomstkälla eller mycket pengar undanstoppade någonstans så blir det ju till slut socialbidrag kvar att välja på, och handen på hjärtat, vem går till socialen om man inte absolut måste?

• Nu är jag visserligen student men visst fan ska man vara med i facket. Det behövs en motvikt till giriga arbetsgivare och där kan bara facket fungera. Det finns en del nackdelar men ärligt talat: De flesta fackligt aktiva kan man prata med.

• « Föregående
  • 1
  • Nästa »